اين وبلاگ اجتماعي معرفي اثار ومطالب گوناگون در ايران اسلامي مي باشد

 

اطلاعات عمومی ( دانستنیهای ناگزیر )

این کتاب که در حال حاضر چاپ ششم آن نیز میباشد مشتمل بر اموزه های

علم و ادبی و  تاریخی که تا کنون نخوانده اید  برای همه سنین و سلیقه ها معرفی میگردد

و خواندن آن را به همه عزیزان توصیه میکنیم

قیمت این محصول منصر به فرد 30000تومان است

و درخواست سفارش این محصول  فقط از طریق ادرس ایمیل  

و  شماره تماس 09307841443  و SHAHAB.SOLE@YAHOO.COM امکان پذیر است.

 جهت سفارش ادرس و تماس خود را به این شماره پیامک نمایید

250,00 تومان

 

این کتاب تقدیم به همه شاعران و دوستداران عرصه هنر شعر و شاعری

سروده : ا_ پورداراب

مشتمل بر قصاید ، غزلیات ، و اشعار اجتماعی ، و طنز

که بالغ بر 280 صفحه خدمت دوستداران عرصه شعر

و ادب فارسی تقدیم میگردد وجوه حاصله از فروش

کلا در جهت درمان جراحی کودکان افغانی استفاده

خواهد شد سروده های این مجموعه در نوع خود کم

نظیر است مطالعه این اثر را به شما دوستداران ادب

و شعر ایرانی توصیه می نمائیم ضمناً با خرید هر جلد

از این مجموعه قدمی در جهت سلامتی کودکان افغانی

برداشته ایم قیمت این اثر با ارزش : 150000 ریال

می باشد .جهت خرید و سفارش این محصول آدرس و تماس خود را به شماره 09307841443 پیامک کنید

150,00 تومان


دیاکو بنیانگذار ایران و نخستین پادشاه سرزمین ماست

 

دیاکو بنیان گذار ایران و نخستین پادشاه سرزمین ماست!

دیاکو بنیانگذار ایران و نخستین پادشاه سرزمین ماست

 بهار سال 728 پیش از میلاد بود جهان در تب و تاب ایجاد و زایش بزرگترین تمدن تاریخ خویش قرار داشت . سواران بسیاری به سوی هگمتانه روان بودند همه بر این باور که باید دست در دست یکدیگر کشوری یگانه را بنا نهند .در این بین جوانی خوش سیما و بلند نظر نگاه همه ریش سفیدان را شیفته خود ساخته بود همه ایمان داشتن او می تواند چنین کار بزرگی را به سامان برساند .

 

دیاکو از تیره ماد ( یکی از سه تیره ایرانی پارت ، ماد و پارس )بود مردم او را به خردمندی و دادگستری می شناختند و برای بر طرف شدن دعاوی بزرگ خویش از او کمک می خواستند .

 

ریش سفیدان سه تیره آریایی در فصل رویش شقایق های سرخ ، دیاکو نخستین فرمانروای ایران را برگزیدند .

در آن مجلس دو زن هم در میان ریش سفیدان و بزرگان بودند که هر دو از تیره پارت و پهلوی بودند سه روز پس از انتخاب دیاکو به فرمانروایی از نزدیک با او دیدار کردند و به او گفتند در آشور زنان تحت فشار سارگون (سارگن) هستند و هیچ حقی ندارند آیا تو هم به آن راه خواهی رفت که اگر اینطور باشد دوستی میان ما نیست دیاکو با وجود جوانی گفت ایران سرزمین آزادگان خواهد بود در آزادگی و وارستگی هر که بلندتر باشد میدان بزرگتری در اختیار خواهد داشت .

 

دیاکو 53 سال پادشاهی کرد و همه در او دادگستری و گذشت را به نیکی دیدند چنانچه ارد بزرگ اندیشمند نام آشنای کشورمان می گوید : خود را برای پیشرفت مردم ارزانی دار تا مردم پشتیبان تو باشند . دیاکو توانست با پادشاهی شایسته خویش پایه اتحاد جاودانه سه تیره بزرگ آریایی ایران را بریزد که امروز همه ما به این همبستگی افتخار می کنیم .

 دولت ماد یکی از سه تیره آریایی ( ماد، پارس و پارت ) فلات ایران است در سال ۱۳۳۲ پیش از تاریخ خورشیدی بود . مردم ایران او را به پادشاهی برگزیدند. شاهنشاه دیاکو همدان ( هگمتانه‌ ) را به پایتختی خود برگزید و در آن بر روی تپه‌ای، هفت دژ تو در تو ساخت و هر یک را به رنگ ویژه‌ای در آورد.دیاکو ۵۳ سال بر ایران فرمانروایی کرد او توانست اتحادی تاریخی بین تیره های مختلف نژاد آریایی ایجاد نماید .

دیاکو ابتدا توانست 7 طایفه قوم ماد را با هم متحد کند ، وی سپس به عنوان رهبر و قاضی آن 7 طایفه انتخاب شد که این مساله در سال 701 قبل از میلاد مسیح اتفاق افتاد. پس از 7 سال رهبری در بین این 7 طایفه، وی از طرف مادها ، پارسها و پارتها به عنوان پادشاه ایران انتخاب شد و تا سال 656 قبل از میلاد مسیح حکومت کرد. ماجراهای به قدرت رسیدن دیاکو در کتاب تاریخ هرودوت آمده است. دیاکو پسر کیاکسار (کسی که می‌تواند خوب نشانه‌گیری کند) و کیاکسار نام پدرش دیاکو را بر فرزند گذاشته بود .

 

فرهاد پسر دیاکو و دومین پادشاه ایران بود و بین سالهای 665 قبل از میلاد تا 633 قبل از میلاد حکومت کرد. مانند پدرش ، فرهاد هم جنگ بر علیه آشوریان را آغاز کرد اما متاسفانه شکست خورد ، به دست آشور بنی پال افتاد و به دست او کشته شد. جانشین فرهاد ، کیاکسار نام داشت او ارتش ماد را تجدید سازمان و نوسازی کرد و با نَبوپَلَّسَر شاه بابل متحد شد. برای استوارسازی این اتحاد، دختر کیاکسار به نام امتیس به همسری پسر نبوپلسر یعنی بخت‌النصر دوم درآمد. امتیس از زندگی در جلگه میان‌رودان دلگیر شد و برای کوه‌های بلند همدان و ایران دلتنگی بسیار کرد. از این رو بُخت‌النصر دوم به عنوان هدیه برای همسرش دستور ساختن باغ‌های معلق بابل را داد تا بلندای دیوارهای آن برای امتیس حکم کوهساران را داشته باشد.

 

کیاکسار در جوانی، شکست پدرش، فرهاد را در برابر آشوری ها دیده بود وز آن درس عبرتی آموخته بود. او فهمید که برای مقابله در برابر آشوریان، می بایست نیروی نظامی مجهزی تشکیل دهد. زیرا سربازانی که رؤسای زمین دار جمع آوری می کنند، هرگز از عهده ی سپاه منظم بر نمی آیند. از این رو، بر آن شد که سپاهی رزمی، مانند آشور، بنا کند. این نیرو، مجهز به تیر و کمان و شمشیر و سواره نظام ماهر بود.

 

کیاکسار با این نیروی نظامی، به سوی نینوا حرکت کرده، آن شهر را محاصره کرد. اما پس از مدتی، به او خبر رسید که سکاها، به ایران هجوم آورده اند. او دست از محاصره برداشت و به مقابله با آنان شتافت. کیاکسار ، در شمال دریاچه ی ارومیه، نبردی سخت با آنان کرد و از آنان شکست خورد. سکاها، 28 سال بر سرزمین ماد تسلط یافتند و کیاکسار، در این مدت، مطیع آنان بود. سکاها، شهر سقز را بنا کردند و آن شهر را پایتخت خود قرار دادند.

با گذشت زمان ، کیاکسار ، تصمیم به بیرون راندن سکاها گرفت. او، فرمانده ی سکاها و سردارانش را به یک میهمانی دعوت کرد و همه ی آنان را یکجا مسموم کرد. سپس، لشکریان سکاها را از سرزمین ایران بیرون راند.

چون از این جهت، آسودگی خاطر فراهم شد، کیاکسار برای بار دوم، تصمیم به نابودی آشوریان گرفت. او و نبوپلسر توانستند با همیاری، امپراتوری آشور را درهم‌شکسته و پایتخت آن یعنی شهر نینوا را در ۶۱۲ پ.م فتح کنند. ساراگوس، چون در برابر ایرانیان و آشوریان، تاب مقاومت نیاورد، خود و خانواده اش را در آتش، سوزاند. سپس، شهر نینوا، با خاک یکسان شد و دنیا از جنایات دولت ستمگر آشور، رهایی یافت.

پس از این پیروزی ، ایرانیها میان رودان ( بین النهرین) ، ارمنستان و بخشهایی از آسیای صغیر و بخش شرقی رود قزل ایرماق را نیز ضمیمه امپراطوری خود کردند. در این شرایط رود قزل ایرماق به عنوان مرز بین امپراطوری قدرتمند ایران و سرزمین لیدیه شد. جنگ معروف بین ایرانی ها و لیدی ها که با نام جنگ قزل ایرماق معروف است ، در 28 ماه می 585 قبل از میلاد مسیح ، به دلیل کسوف ناگهانی پایان یافت.

کیاکسار پس از این که جنگ با پیروزی پسرش ، آستیاگ به پایان رسید از دنیا رفت. آستیاگ مرزهای ایران را تا اروپا گسترش داد او پدربزرگ مادری کوروش هخامنشی بود.

درود بر دلیران این مرز بوم ، روحش شاد ویادش گرامی باد

 

منبع:

دیاکونوف، تاریخ ماد 

کامرون، ایران در سپیده‌دم تاریخ

Schmitt, DEIOCES.

زرین‌کوب، تاریخ مردم ایران، ۸۹

بریان، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ۹۴.

مهاجری‌نژاد، تاریخ ماد، ۳


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


دهکده های دوست داشتنی جهان

دهکده‌های دوست داشتنی جهان

دهکده "ونگن" هرآنچه را که از یک اقامتگاه اسکی کلاسیک سوئیسی در کوه آلپ انتظار دارید، برآورده می کند. رستوران‌هایی با غذاهای گرم، کافه‌هایی با نوشیدنی‌های گرم که روی میزهایی در فضای آزاد و برف سرو می شوند، چشم اندازی باشکوه به محیط اطراف و البته عدم تردد خودرو.

 


به عشق در نگاه نخست اعتقاد ندارید در ادامه این مطلب با همراه باشید زیرا دهکده‌هایی جذاب و دوست داشتنی را در 10 کشور مختلف جهان معرفی می کنیم که می توانند نظر شما را تغییر دهند. قلعه‌های ساحلی، چشم اندازهای بی نظیر، خیابان‌های سنگ فرش و عمارت‌های تاریخی که می توانید شب را در آنها سپری کنید، سفر به این دهکده‌ها را به تجربه‌ای فراموش نشدنی مبدل می کنند.

 

کلاولی (Clovelly)، انگلیس

 

جمعیت: 1616 نفر

این دهکده ماهیگیری در شمال "دوون" قرار دارد. "کلاولی" در شکاف صخره‌ای واقع در پرتگاهی به ارتفاع 122 متر ساخته شده و برای دسترسی به آن تنها باید به نیروی پاهای خود متکی باشید. مسیر اصلی این دهکده که از سنگ‌های ساحلی ساخته شده، از میان کلبه‌هایی زیبا، باغ‌ها، رستوران‌های کوچک و کوچه‌هایی با کلیساهای کوچک می گذرد و به دریا می رسد.

دیا (Deia)، اسپانیا

 

جمعیت: 650 نفر

در جزیره "مایورکا" اسپانیا، خانه‌ها و ساختمان‌های سنگی دهکده "دیا" که قدمت آنها به قرون وسطی باز می گردد بر بالای کوه قرار گرفته است. اکثر ساکنان این دهکده که به دریای مدیترانه مشرف است، ماهیگیر و کشاورز هستند. در حقیقت، دیا مکانی است که شما را به گذشته‌های دور و شرایط زندگی ساده آن دوران می برد. با صعود به یکی از مرتفع‌ترین نقاط دیا می توانید منظره کلیسای قرن پانزدهمی و موزه باستان شناسی این دهکده را مشاهده کنید که از جاذبه‌های اصلی آن هستند. 

ووداستاک (Woodstock)، ورمونت، آمریکا

 

جمعیت: 3048 نفر

دهکده "ووداستاک" در "ورمونت" قرار دارد. خانه‌های قرن پانزدهمی، این دهکده را احاطه کرده و با یک پیاده‌روی کوتاه از طریق سه پل سرپوشیده آن می توان به یک پارک آرام و زیبا دسترسی داشت. در ساختمان‌های تاریخی و آجری ووداستاک، کسب و کارهای خانوادگی مانند کتاب فروشی‌های شخصی، گالری‌های هنر، مغازه‌های عتیقه فروشی و کافه‌های کوچک همچنان دایر هستند.

بلاجیو (Bellagio)، ایتالیا

 

جمعیت: 2945 نفر

از زمان رومی‌ها، "بلاجیو" که در کنار دریاچه "کومو" قرار دارد، محل تفریح و سرگرمی افراد ثروتمند و مشهور از اشراف تا نویسندگان و بازیگران مطرح مانند "جورج کلونی" بوده است. می توانید در "ویلا تور بلاجیو ملزی" که در گذشته ناپلئون نیز در آن اقامت داشته، شب را سپری کنید و یا با قایق راهنمادار، معماری محلی این دهکده زیبا را از چشم اندازی متفاوت تجربه کنید. پس از قایق‌ سواری می توانید از طریق پلکان سنگی به خیابان‌ها و مغازه‌های کوچک، رستوران‌های کنار دریاچه و کافه‌ها دسترسی داشته باشید.

ونگن (Wengen)، سوئیس

 

جمعیت: 1300 نفر

دهکده "ونگن" هرآنچه را که از یک اقامتگاه اسکی کلاسیک سوئیسی در کوه آلپ انتظار دارید، برآورده می کند. رستوران‌هایی با غذاهای گرم، کافه‌هایی با نوشیدنی‌های گرم که روی میزهایی در فضای آزاد و برف سرو می شوند، چشم اندازی باشکوه به محیط اطراف و البته عدم تردد خودرو. ونگن به واسطه میزبانی مسابقات جام جهانی اسکی که هر ساله در ماه ژانویه برگزار می شود نیز مشهور است.

Les Baux، فرانسه

 

جمعیت: 406 نفر

با سفر به این دهکده می توانید نگاهی اجمالی به شرایط دوران قرون وسطی داشته باشید. از طریق خیابان‌های باریک و پیاده‌روهای سنگی آن می توانید به ویرانه‌های  "Chateau des Baux" دسترسی داشته باشید. چندین مغازه‌ و کافه‌ در سراسر دهکده وجود داشته و عمارت‌های خصوصی قرن شانزدهم و هفدهمی آن به گالری‌های هنر و موزه تغییر کاربری داده‌اند. باغ‌های زیتون این دهکده نیز مشهور هستند.

Aeroskobing، دانمارک

 

جمعیت: 980 نفر

این دهکده کشتیرانی قدیمی در جزیره زیبای "آئرو" قرار دارد. خانه‌های این دهکده به سبک نان زنجبیلی بوده که بسیاری از آنها در اواخر سال‌های 1700 ساخته شده‌اند. مردم محلی احترام ویژه‌ای برای میراث معماری خود قائل بوده و به خوبی این خانه‌ها را حفظ کرده‌اند.

موتووون (Motovun)، کرواسی

 

جمعیت: 983 نفر

پلکانی سنگی و یک هزار و 52 پله‌ای دسترسی به بالای این دهکده قرون وسطی را که بر فراز تپه قرار دارد را فراهم می کند. هرچه بیشتر صعود می کنید، محیط اطراف نیز قدمت بیشتری می یابد. این دهکده به دره "میرنا ریور" در شمال "ایستریا" مشرف است. می توانید از کنار دیوارهایی که قدمت آنها به قرن سیزدهم باز می گردد، عبور کرده و کلیساهای کوچک و ساختمان‌های قدیمی را مشاهده کنید. از فراز دهکده چشم اندازی پانوراما به تاکستان‌های اطراف وجود دارد. قارچ‌هایی که در جنگل‌های اطراف دهکده رشد می کنند از مواد خوراکی مطرح در رستوران‌های آن محسوب می شوند.

هاتلی شمالی (North Hatley)، کبک، کانادا

 

جمعیت: 750 نفر

در برخورد نخست ممکن است این دهکده را با منطقه‌ای در فرانسه اشتباه بگیرید زیرا ساکنان آن به زبان فرانسوی صحبت می کنند. اگر زبان فرانسوی برای شما جذاب نیست می توانید با بازدید از کلیساها، خانه‌های قدیمی و بوتیک‌های عجیب و غریب خود را سرگرم کنید. در زمستان می توانید مزه تافی اَفرا را پس از سورتمه سواری در جنگل یا اسکی در کوه‌های اطراف امتحان کنید.

کارلینگ فورد (Carlingford)، ایرلند

 

جمعیت: 1045 نفر

این دهکده ساحلی زیبا با کوه‌هایی سرسبز احاطه شده است. "کارلینگتون" در شمال دوبلین قرار دارد و می توانید در آن بقایایی از دوران قرون وسطی را مشاهده کنید. ویرانه‌های قلعه "شاه جان" از جاذبه‌های اصلی این دهکده است.
ص
(118سفر)-

 


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


راههای مقابله با هک کامپیوتر

چه باید کرد ؟!
چگونه هک نشویم ؟!

روشهای ساده را به سادگی و با کمی دقت می توان مسدود کرد. مثلا رمزی انتخاب کنید که حدس زدنش کار هر کسی نباشد. شماره تلفن , اسم , فامیل , شماره شناسنامه یا تاریخ تولید و ترکیبی از اینها معمولا اولین چیزی است که به ذهن هر کسی می رسد. سعی کنید در رمز انتخابی خود از پرانتز یا کروشه استفاده کنید یا حتی کاما که اینها به ذهن هیچ هکری نخواهد رسید. هنگامی که رمز خود را وارد می کنید مراقب باشید , کسی نزدیکتان نباشد. یا از کلید های منحرف کننده استفاده کنید. مثلا چند کلید الکلی بزنید و بعد با Backspace پاکش کنید که اگر کسی هم دید , متوجه رمز شما نشود.

پشت کامپیوتر کسی که به او اطمینانی ندارید , رمزی وارد نکنید. یا اگر مجبورید, با استفاده از کلید های Ctrl+Alt+Del و باز نمودن Task Manager کلیه برنامه های مشکوک را ببندید. معمولا اسامی آنها مانند Thief یا Keylogger یا keyl یا هر اسم مشکوک دیگری می تواند باشد. در موقع ثبت نام در سرویسهای Hotmail و Yahoo به شما تذکر داده می شود که کارکنان شرکت سرویس دهنده به هیچ عنوان از طریق Email از شما درخواست Password نمی کنند. پس هیچ گاه از طریق هیچ Email ی رمز خود را وارد نکنید. از جایی اینترنت تهیه کنید که امنیت بیشتری دارد و تجربه کارشان بالاست. زیرا علاوه بر منشیان بی تجربه که بعضاً رمزها را برباد می دهند , اگر شبکه (ISP) هک شده باشد , دیگر از دست شما کاری بر نمی آید و رمز شما و دیگر کاربران در خطر می باشد.

احتمال حمله با روش تخصصی که در بالا توضیح دادم به کاربرانی که از سیستمهای Instant messaging مانند Yahoo messenger یا MSN messenger یا ICQ و ... استفاده می کنند بیشتر است چون اینگونه برنامه ها به راحتی IP شما را در اختیار هکر قرار می دهند و همواره یک پورت آزاد را اشغال می کنند و معمولا به صورت مستقیم با کاربر مقابل در ارتباط هستند. مخصوصا در مواقع ارسال و دریافت فایل. پس اگر می خواهید در امان باشید از این برنامه ها استفاده نکنید.
ولی امروزه در ایران اینترنت بدون اینگونه برنامه ها فایده ای ندارد ! پس هیچگونه فایلی را که از افراد ناشناس فرستاده می شود , باز نکنید.
حال اگر کامپیوتر شما از قبل آلوده شده باشد چه باید کرد ؟!

اگر مطئمن ترین راه را می خواهید. کامپیوتر خود را فرمت نموده و دوباره ویندوز را نصب کنید. زیرا اغلب ویروس کشها قادر به شناسایی یا پاک نمودن بسیاری از این نوع ویروسها نمی باشند. ولی معمولا این روش به صرفه نیست. کاری که من برای مبارزه با این نوع ویروس ها (که نمی دانم آیا به آن مبتلا هستم یا خیر) کردم این است که یک ویروس کش جدید نصب نمودم که هر هفته آنرا Update می کنم. من Norton Antivirus 2003 را پیشنهاد می کنم که خود به صورت اتوماتیک هر 10 روز یکبار به روز می شود.
حال اگر ویروسی پیدا شد که ویروس کش من نتوانست آنرا شناسایی کند چه ؟!

همانطور که گفتم فایلی که در حافظه شما اجرا می شود و کامپیوتر شما را به عنوان Server آماده حمله هکر می کند برای اتصال به اینترنت و فرستادن اطلاعات احتیاج به یک پورت آزاد دارد. روشهای زیادی برای مسدود نمودن پورت های آزاد وجود دارد. همواره در ایران رسم است که می گویند اینترنت بدون Proxy بهتر است ولی باید بدانید که Proxy نه تنها سرعت کار شما در اینترنت را بالا می برد بلکه جلوی حمله هکرها را نیز می گیرد.

روش دیگر استفاده از Firewall می باشد. امروزه بسیاری برنامه های کم حجم با عنوان Firewall خانگی وجود دارند.
شما با استفاده از یکی از این برنامه ها می توانید به راحتی هرگونه رد و بدل شدن اطلاعات بین کامپیوتر خود و اینترنت را ببینید و کنترل نمایید.برنامه ای که من پیشنهاد می کنم ZoneAlarm می باشد. با نصب این برنامه هرگاه , برنامه ای بخواهد با اینترنت تبادل اطلاعات نماید ابتدا به شما تذکر می دهد و شما می توانید اگر برنامه مشکوکی بود اجازه فرستادن اطلاعات را از او صلب کنید. در ضمن هیچ شخص و برنامه ای هم نمی تواند بدون اطلاع شما از بیرون به کامپیوتر شما وصل شود. ویندوز XP از نظر امنیت در شبکه بسیار پیشرفته است و احتمال هک شدنش کمتر است , پیشنهاد می کنم از این ویندوز استفاده کنید.
در آخر باید بگویم هیچ روشی به صورت 100% شما را ایمن نمی کند. فقط سعی می کنیم احتمال هک شدنمان را پایین بیاوریم


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


تمامی واحدهای پولی ایران از هخامنشی تا امروز +اسامی

تمام­ واحدهای پولی ایران از هخامنشی تا امروز +اسامی

در طول تاریخ از دوره هخامنشی تاکنون، بیش از ۵۰ واحد پولی در ایران مورد استفاده قرار گرفته که نام این واحدها به همراه شرحی مختصر در این گزارش آورده شده است.

به گزارش گروه وبگردی 20:30؛ یکای پولی یک کشور، نام پول رایج در آن کشور است و واحدی برای سنجش داد و ستد کالا و خدمات ‌می‌باشد که در آسان­‌سازی مبادله کالا و خدمات نقشی اساسی دارد. برای نمونه واحد پول کشور عراق دینار و واحد پول کشور آمریکا دلار است.

براساس ماده یک قانون پولی و بانکی کشور، واحد پول ایران ریال است و هر ریال به 100 دینار تقسیم می‌­شود اما چون ریال واحد کم ارزشی است، تقسیمات آن در حسابداری به­ کار نمی‌­رود. واحد پول ایران در اواخر دوره قاجاریه تومان بوده و هر تومان برابر 10 قِران بود.

طبق قانون آحاد در سال 1308 خورشیدی واحد پول از تومان به ریال تغییر یافت این قانون از سال 1311 ( 1932 میلادی) اجرایی شد ولی واحد غیر رسمی تومان ( 10 ریال ) همچنان برای شمارش پول در ایران به­‌کار می­رود.

بر پایه قانون پولی و بانکی مصوب سال 1339 هر ریال برابر 117216 0/0گرم طلای خالص ( 24 عیار ) یعنی هر گرم طلا برابر 24/85 ریال در نظر گرفته شده است. همچنین بر اساس قانون پولی و بانکی مصوب سال 1351 هر ریال برابر0108055/0 گرم طلای خالص است . یعنی هر گرم طلا برابر 54/92 ریال بوده است.

در طول تاریخ از دوره هخامنشی تاکنون، بیش از 50 واحد پولی در ایران مورد استفاده قرار گرفته که نام این واحدها به همراه شرحی مختصر در جدول زیر آورده شده است.

علاوه بر این موارد در متون ادبی و تاریخی از دو واحد «اسپرنه» و «شهروا» نیز نام برده شده است. در لغت نامه دهخدا از اسپرنه به عنوان واحد پول و مبادله در اوستا یاد شده است. در لغت نامه معین از شهروا به عنوان زر ناسره یاد می­شود. گویند پادشاهی زر قلب و ناسره زد و آن­را به تندخویی در ملک خود رایج گردانید.

استاد سخن سعدی در گلستان پس از حکایتی می­گوید: وجود مردم دانا مثال زر طلاست/ به هر کجا برود قدر و قیمتش دانند/ بزرگزاده نادان به شهروا ماند/ که در دیار غریبش به هیچ نستانند

در ادامه جدول واحدهای پول‌های ایران را از ابتدا تا کنون مشاهده می کنید؛  

ردیف

نام واحد

name

شرح

1

دریک

Daric

Darik واحد سکه طلای هخامنشی برگرفته از نام داریوش به وزن 8/41 گرم

2

شکل

Sheqel

Sigloi واحد سکه نقره هخامنشی به وزن 5/6  گرم

3

تالان

Talan

واحد شمش طلای هخامنشی برابر با 300  دریک

4

مین

Min

واحد وزن برابر یک پنجاهم تالان

5

کرشه

karsha

واحد سکه نقره کوچکتر از شکل

6

استاتر

stater

واحد سکه ساتراپ های هخامنشی و طلا و نقره مقدونی

7

دراخما

drachma

واحد سکه نقره سلوکی و پارتی

8

ابول

obole

سکه نقره به وزن یک ششم دراخما

9

کالکو

kalco

واحد سکه مسی سلوکی و پارتی

10

دینار

dinar

واحد سکه طلای ساسانی برابر 20 درم

11

درم

deram

واحد سکه نقره ساسانی ، در حال حاضر واحد پول ارمنستان است.

12

دانگ

dong

سکه نقره ساسانی به وزن یک ششم درم

13

پشیز

pashiz

سکه مسین دوره ساسانی

14

درهم

darham

واحد سکه های نقره دوره اسلامی در ایران

15

فلوس

folos

واحد سکه های مسین دوره اسلامی در ایران

16

یمینی

yamini

واحد سکه طلای سلطان محمود غزنوی

17

محمودی

mahmoudi

واحد سکه دوره غزنویان

18

تنگه

tonge

واحد سکه مسین دوره تیموریان

19

چاو

chav

واحد اسکناس دوره ایلخانی سال 693 ق . در چین نیز رایج بوده است.

20

شاهی

shahi

واحد سکه صفوی ،زندیه،افشاریه،قاجار و پهلوی، معادل50 دینار یا دو پول

21

غازی

ghazi

سکه ریز مسین دوره صفوی و قاجار(سکه معروف پنغازی) پنج دینار

22

پول

pool

سکه کوچک مسی دوره قاجار معادل بیست و پنج دینار

23

اشرفی

ashrafi

سکه طلا برگرفته از نام ملک اشرف ایوبی از دوره صفویه رایج بوده است.

24

محمدی

mohammadi

معادل 100 دینار، ازنام سلطان محمد خدابنده گرفته شده است.

25

غازبکی

ghazbeyki

سکه مسین یک دهم شاهی در دوره صفویه ده دینار

26

دوزاری

dozari

سکه معادل دو هزار دینار یا نیم مثقال طلا یا شش نخود

27

بیستی

bisti

سکه بیضی شکل دوره صفوی، هر 2/5 بیستی معادل یک شاهی بود.

28

عباسی

abbasi

سکه نقره از نام شاه عباس صفوی گرفته شده است.معادل چهار شاهی و دویست دینار

29

مهراشرفی

mohrashrafi

سکه طلا دوره صفوی ، زند ،افشاریه

30

صناری

sannari

سکه مسین دوره زندیه و قاجار معادل صد دینار

31

روپی

ruppi

سکه نقره به ارزش پانصد دینار دوره افشاریان

32

نادری

naderi

سکه نقره به ارزش پانصد دینار دوره افشاریان

33

روپیه

ruppieh

سکه نقره به ارزش پانصد دینار دوره افشاریان

34

ریال

rial

سکه نقره برابر 1250دینار قاجاریه و دوره پهلوی و جمهوری اسلامی معادل صد دینار

35

تومان

toman

سکه طلای دوره قاجار و پهلوی اول معادل ده هزار دینار(در اصل ریشه مغولی دارد.)

36

پاپتی

papati

سکه مسین قاجاری

37

پاپاسی

papassi

سکه مسین قاجاری

38

لاری

lari

شمش نقره ضرب لار

39

قروش

qurush

سکه مسین در بخشهایی از ایران رایج بوده و در حال حاضر از اجزای واحد پول ترکیه

40

قران

qiran

سکه نقره قاجار معادل هزار دینار

41

صاحبقران

sahibqiran

سکه نقره فتحعلی شاه قاجار معادل هزار دینار

42

پنج هزاری

panzari

سکه طلای قاجاریه معادل پنج هزار دینار و معادل نیم مثقال طلا(دوازده نخود)

43

پول سفید

poolesefid

سکه نقره معادل بیست و پنج دینار قاجاریه

44

پول سیاه

poolesiah

سکه مسین معادل 12/5 دینار دوره قاجار

45

ربعی

robei

سکه نقره به ارزش 250 دینار و سکه طلا به ارزش 2500 دینار

46

هزاری

hezari

سکه نقره قاجاریه به ارزش هزار دینار

47

مثقالی

mesghali

سکه طلای دوره محمد شاه قاجار

48

چندک

chandak

سکه مسین قاجاری برابر دو غاز

49

پناباد

panabad

سکه ضرب شده در پناه آباد شوش معادل نیم ریال

50

کشورستانی

keshvarestani

سکه دوره قاجار در بخش هایی از کشور رایج بوده است.

51

کلوار

kalvar

سکه دوره قاجار معادل نیم شاهی در بروجرد رایج بوده است.

52

قمری

ghamari

سکه دوره قاجار رایج در خوزستان

53

کرور

kurur

یکای هندی برابر ده میلیون ولی در ایران هر نیم میلیون معادل یک کرور بود.

54

پهلوی

pahlavi

سکه طلای دوره پهلوی

55

بهار آزادی

Bahar-e-azadi

سکه طلای جمهوری اسلامی

 

 

 


منبع:تسنیم

 


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


ایا میدانستید حیوانات خانگی چقدر عمر می کنند

آیا می دانید حیوانات خانگی چقدر زنده می مانند ؟

حیوانات خانگی معمعولا بیشتر از 20 سال عمر نمی کنند . اگر تا کننون حیوانات خانگی داشته اید ، میدانید از دست دادن آن چقدر سخت و طاقت فرساست بنابراین بهتر است از عمر حیوانی  که میخواهید به خانه بیاورید واقف باشید با توجه به آن تصمیم بگیرید . دانستن میزان عمر این چند حیوان خانگی به شما کمک خواهد کرد . این عدد ها بر اساس روش نگهداری معمول و عدم بیماری های خاص هستند :

1- همستر    :   2 تا 3 سال عمر میکند .                                      6- پرنده : 5 تا 30 سال عمر می کند .

2- خوکچه هندی  :  8 سال عمر می کند .                                   7-   ماهی  : متغیر است

3- خرگوش : 8 تا 10 سال عمر می کند .                                      8-  لاک پشت : کمتر از 20 سال عمر می کند

4 - سگ  : 12 تا  17 سال عمر میکند .                                       9-  ایگوانا :  بین 15 تا 18 سال عمر میکند .

5- گربه :   10 تا 20 سال عمر میکند .

 

 


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


معرفی کتاب

کتاب دانستنیهای ناگزیر تالیف ایاز (نیما ) پورداراب

 ناشر انتشارات ثامن الحج چاپ اول۱۳۸۵ در مقدمه آمده است

 

بیدار هر که گشت در ایران شود به دار ***  بیدار و زندگانی بیدارم آرزوست

 

این کتاب شامل نه فصل وهزاران مطلب آموزنده ازمسائل سیاسی و دینی و  تاریخی طنز اجتماعی وادبی وعلمی است بخشهای تاریج ودین این اثر خواندنی وقابل تعمق است مولف در این کتاب مینویسد از کوروش کبیر گرفته تا اسکندر و تیمور وانوشیروان وناصرالدین شاه و... دهها و صدهها سردارو کشورگشا آمدند و رفتند ستم  کردند ظلم را روا داشتند  و ... این اثر گرانقدر را به همه محققان و دانش پژوهان ودانشجویان توصیه میکند  

                              

 

Knowledge authoring books inevitably Ayaz (NIMA) Pourdarab

  First published in 1385 in the preface to the publisher Samen Alhj

                    Who was hanged in Iran        ***      wake up and live wake Rzvst

The book contains nine chapters thousands informative post historical humor religious and social and political issues of the scientific Vadb Taryj Vdyn read this book is able to reflect the author of this book writes Cyrus to Alexander Vanvshyrvan Vnasraldyn Timur Shah ... Tens of Sdhha Srdarv conqueror came and went and had transgressed against oppression ... This valuable work is recommended to all researchers and scholars and Students

 


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


کودک طلاق

کودک طلاق

زمانی کودکی بودم پریشان

دلم از غصه و غم ها جفا داشت

پریشان روز و سرگردان و بی کس

وجودم در جهان تنها خدا داشت

نه مادر ،‌نه پدر از بودنم شاد

نه شادی با دلم یکدم وفا داشت

نه فریاد مرا یکدم شنیدند

زمانه با من بیکس جفا داشت

پدر در خواب غفلت و مادر

هوای رفتن کوی صفا داشت

دیوان اشعار نیاز شیرازی

جلد اول عنوان : گل واژه های تنهایی

اثر نیاز شیرازی

 

 

          



:: برچسب‌ها: شعر کودک طلاق ,
نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر