اين وبلاگ اجتماعي معرفي اثار ومطالب گوناگون در ايران اسلامي مي باشد

 

اطلاعات عمومی ( دانستنیهای ناگزیر )

این کتاب که در حال حاضر چاپ ششم آن نیز میباشد مشتمل بر اموزه های

علم و ادبی و  تاریخی که تا کنون نخوانده اید  برای همه سنین و سلیقه ها معرفی میگردد

و خواندن آن را به همه عزیزان توصیه میکنیم

قیمت این محصول منصر به فرد 30000تومان است

و درخواست سفارش این محصول  فقط از طریق ادرس ایمیل  

و  شماره تماس 09307841443  و SHAHAB.SOLE@YAHOO.COM امکان پذیر است.

 جهت سفارش ادرس و تماس خود را به این شماره پیامک نمایید

250,00 تومان

 

این کتاب تقدیم به همه شاعران و دوستداران عرصه هنر شعر و شاعری

سروده : ا_ پورداراب

مشتمل بر قصاید ، غزلیات ، و اشعار اجتماعی ، و طنز

که بالغ بر 280 صفحه خدمت دوستداران عرصه شعر

و ادب فارسی تقدیم میگردد وجوه حاصله از فروش

کلا در جهت درمان جراحی کودکان افغانی استفاده

خواهد شد سروده های این مجموعه در نوع خود کم

نظیر است مطالعه این اثر را به شما دوستداران ادب

و شعر ایرانی توصیه می نمائیم ضمناً با خرید هر جلد

از این مجموعه قدمی در جهت سلامتی کودکان افغانی

برداشته ایم قیمت این اثر با ارزش : 150000 ریال

می باشد .جهت خرید و سفارش این محصول آدرس و تماس خود را به شماره 09307841443 پیامک کنید

150,00 تومان


مراسم عروسی و رسومات آن در کشور های مختلف

مراسم عروسی و روسومات آن در کشور های مختلف

 

1-      در کدام کشور به لباس عروس و داماد پول می چسبانند ؟

در کشور های یونان و ترکیه  ، طبق سنت ، میهمانان شرکت کننده در مراسم عروسی ، به جای هدیه به عروس و داماد جوان پول می دهند . آنها اسکنای ها را به لباس عروس و داماد میچسبانند . برای همین ، گاهی وقت ها لباس آنها پر از اسکناس می شود .

 

2-      در کشور ماداگسکار ، ؟

داماد باید قبل از ازدواج ، در برابر عده ای ، برای عروس سخنرانی کند اگر این سخنرانی موفقیت آمیز نباشد ، او باید جریمه ای بپردازد و دوباره سخنرانی کند .

 

3-      در کشور هند ؟

 در روز از دواج با حنا ، که رنگ قرمز تندی دارد . روی دست عروس و داماد نقاشی می کشند .  

 

از کتاب چرا های شگفت انگیز  عنوان مردم و کشور ها

ترجمه : رویا خوئی

 


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


اولین پلیس های ایران و همراه عکس
آقا محمدخان با انتصاب قاسم‌خان دولّو، اولین گام را در راه تشکیل نظمیه (شهربانی) در تاریخ معاصر ایران برداشت و میرزا شفیع مازندرانی را برای مدیریت امور غیرنظامی شهر گماشت.

به گزارش گروه وبگردی 20:30،  پس از آن، دستگاه اداری ـ دیوانی و اطلاعاتی و امنیتی به میراث رسیده از دورانهای گذشته، به تدریج در نظام جدید پذیرفته شد. از جمله، منصب کلانتر بار دیگر مورد توجه حکمرانان قاجار قرار گرفت و دامنه آن توسعه یافت.

 
 

میرزا ابراهیم‌خان کلانتر که وزیر اعظم و اعتماد‌الدوله سه پادشاه (لطفعلی خان، آقا محمدخان و فتحعلی شاه) بود، نشان از اهمیت و اعتبار سمت و منصب کلانتری در آن روزگار است و نشان می‌دهد که کلانتران اساسا از میان رجال درجه اول کشور و منطقه منصوب می‌شدند. دستگاه اداری و به تبع آن، نظام اطلاعاتی و امنیتی قاجارها طی دوران حکومت فتحعلی شاه و محمدشاه، بر همان پایه‌های سنتی ادامه یافت و نسبت به دوران گذشته تغییر محسوسی در آن مشاهده نشد.

 
منبع :مشرق

نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


دریاچه های اتشفشانی زیبا
قله کوه های آتشفشانی پس از فوران های متعدد توسط سنگ های آتشفشانی مسدود می گردند. در بیشتر مواقع آب های حاصل از ذوب برف ها و باران های فصلی باعث پر شدن دهانه آتشفشان ها و ایجاد دریاچه های زیبا در نوک قله کوه ها ودر ارتفاع بالا می گردند.
 

به گزارش 20:30قله کوه های آتشفشانی پس از فوران های متعدد توسط سنگ های آتشفشانی مسدود می گردند. در بیشتر مواقع آب های حاصل از ذوب برف ها و باران های فصلی باعث پر شدن دهانه آتشفشان ها و ایجاد دریاچه های زیبا در نوک قله کوه ها ودر ارتفاع بالا می گردند. در این آلبوم نمونه ای از زیباترین دریاچه های آتشفشانی را مشاهده می نمایید.

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی

دریاچه های آتشفشانی


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


حکومت ماد ها در ایران

ماد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شاهنشاهی ماد
Mādai
۷۲۸ پیش از میلاد–۵۴۹ پیش از میلاد
شاهنشاهی ماد. (۵۵۰ پ. م)
پایتخت هگمتانه
زبان‌(ها) زبان مادی
دین آیین کهن ایرانی
دولت پادشاهی
پادشاه
 - ۷۰۱ پیش از میلاد دیاکو (نخستین)
 - ۶۲۵-۵۸۵ پیش از میلاد هووخشتره
 - ۵۴۹-۵۸۹ پیش از میلاد ایشتوویگو (آخرین)
تاریخچه  
 - هووخشتره قبایل مادی را متحد نمود. ۷۲۸ پیش از میلاد
 - کورش بزرگ با گشودن هگمتانه دولت ماد را سرنگون نمود. ۵۴۹ پیش از میلاد

ماد نام یکی از اقوام ایرانی تبار که در سده ۱۷ پیش از میلاد در سرزمینی که بعدها به نام ماد شناخته‌شد، نشیمن گزید.

بسیاری از مورخان باستان، به صراحت، مادها را «آریایی» خوانده‌اند.واژگان بازمانده از گویش مادی[مانند: Farnah (= فر)؛ Paradayda (= پردیس)؛ Vazraka (= بزرگ)؛ Vispa (= همه)؛ Spaka (= سگ)؛ Mitra (= مهر)؛ Xshayathia (= شاه)] در زبان پارسی باستان، و نیز تصریح «استرابون» به «آریایی» بودن زبان مادها و پیوند و همسانی آن با زبان‌های پارس و بلخ و سغد و سکاهاو نیز کلام داریوش بزرگ ـ که زبان مادها و پارس‌ها را در یک گروه قرار می‌دهد،نشانهٔ از «آریایی» بودن زبان مادهاست.

در اواخر سده هشتم پیش از میلاد مادها در ایران غربی گرد هم جمع شده، نیرو گرفتند و با آشوریان که به آنها یورش برده بودند، جنگیدند و طی جنگ‌هایی که حدود یکصد سال به طول انجامید آنان را شکست دادند و دولتی بنیان نهادند که ۱۲۰ سال فرمانروایی نمود و نهایتاً از کوروش بزرگ شکست خورد.

بناهای مذهبی (معابد) یافته شده در سکونت‌گاه‌های مادهاو نیز نام‌های خاص مادی که با اسامی دینی آریایی ترکیب شده‌اند (مانند: Mazdakku، Bagparna، Auraparnu، Artasiraru، Bagdatti، Bagmashda) به آشکارا تعلق مذهبی قوم ماد را به اندیشه‌ها و آیین‌های دینی هندوایرانی (آریایی) و شاید زرتشتی، نشان می‌دهد.

نام شاهان و سرداران ماد که در متون آشوری و یونانی و پارسی‌باستان ذکر گردیده‌اند (مانند: فْرَوَرتی، اوُوَخْشَترَ، اَرشْتْی‌وَییگَ، شیدیرپَرنَ، تَخمَ‌سپادَ و…) همگی به آشکارا «آریایی» هستند.

برخی مدعی هستند بر پایهٔ نظریهٔ «حضور دیرین مردم آریایی در خاور نزدیک و میانه» که توسط جمعی از تاریخدانان به ویژه جهانشاه درخشانی ارائه شده‌است، واژهٔ «مَدَه» در نوشتارهای میانرودان به نادرست به معنای عام سرزمین ترجمه شده‌است که با برخی از اسناد باستانی سازگار نمی‌باشد. بر پایهٔ این نظریه دست کم از هزارهٔ سوم پیش از میلاد مادها در بخش‌های غربی ایران حضور داشته‌اند.

بر پایهٔ برخی منابع مادها میان قرون ۹ تا ۷ پیش از میلاد حکومتی یکپارچه برای سرزمین‌های مادی تشکیل ندادند و در این رابطه برخی معتقدند که به نظر می‌رسد آن چه در بارهٔ نهادهای تمدنی و حکومتی مادها در متون تاریخی (هردوت و پس از وی) روایت شده‌است، تصویری متعلق به هخامنشیان و پارس‌ها باشد که سپس به تن و قامت مادهایی که روزگارشان گذشته بود، پوشانده و بازسازی شده‌است.[۱۸] آن چه از متون آشوری - که اسنادی معاصر با دوران مادها هستند - برمی‌آید، آن است که مادها از سدهٔ نهم تا هفتم پ. م. نتوانسته بودند چنان پیش‌رفتی بیابند که سبب هم‌گرایی و اتحاد و سازمان‌یافتگی قبایل و طوایف پراکندهٔ ماد بر محور یک رهبر و فرمان‌روای برتر و واحد - که بتوان وی را پادشاه کل سرزمین‌های مادنشین نامید؛ آن گونه که هرودوت، دیاکو را چنین می‌نماید، شده باشد.پادشاهان آشور در ضمن لشکرکشی‌های پرشمار خود به قلم‌رو سکونت مادها، همواره با شمار فراوانی از «شاهان محلی» (حاکمان مستقل شهرهای مختلف) روبه‌رو بوده‌اند و نه یک پادشاه واحد حاکم بر کل سرزمین‌های مادنشین.

شاهنشاهی ماد در زمان هووخشتره به بزرگ‌ترین پادشاهی غرب آسیا حکومت می‌کرد و سراسر ایران را آن چنان که در نقشه سرزمین ماد هویدا است برای نخستین بار در تاریخ به زیر یک پرچم آورد. هوخشتره بنیانگذار اولین قدرت ایرانی بود. پایه‌گذاری دولت ماد به عنوان نخستین دولت بر پایه وحدت اقوام مختلف ساکن فلات ایران با مشترکات و پیوندهای فرهنگی را باید به عنوان مهم‌ترین رویداد در تاریخ ایران به شمارآورد.

مجموعه لشکرکشی‌های آشور به سرزمین ماد در قرن هشتم پ. م؛ و خطر حمله از غرب به‌وسیله دولت زورمند آشور، نیاز تشکیل یک دولت متمرکز را برای مادها که جدیدترین مهاجران به زاگرس بودند بوجود آورد.

هرودوت می‌نویسد:

آشوری‌ها در آسیا پانصد سال حکومت کردند، اول مردمی که سر از اطاعت آن‌ها پیچیدند، مادها بودند. اینان برای آزادگی جنگیدند، رشادت‌ها کردند و از قید بندگی رستند.

سالشمار

  • در سال ۸۱۰ پیش از میلاد آداد-نراری سوم به ماد لشکر کشیدو صفحات غربی فلات ایران را تصرف کرد.
  • در سال ۶۳۳ پیش از میلاد سکاها به ماد حمله کردند. ۹ سال بعد در سال ۶۲۴ پیش از میلاد مادها، سکاها را شکست داده و عقب می‌رانند
  • در سال ۶۱۲ پیش از میلاد ماد و بابل متحد شدند و هووخشتره به نینوا مرکز آشور حمله کرد و پادشاهی آشور را برانداخت.
  • در سال ۵۵۰ پیش از میلاد ایشتوویگو شاه ماد از کوروش شکست می‌خورد و پیرو آن هگمتانه به تسخیر کوروش در می‌آید.
  • در سال ۱۵۵ پیش از میلاد مهرداد یکم سرزمین ماد را تسخیر می‌کند.

منبع‌شناسی تاریخ ماد

 
 

نخستین اشاره به قوم ماد در کتیبه‌ای‌ست که گزارش حملهٔ شلمانسر سومبه سرزمین موسوم به پارسوا، در کوه‌های کردستان، (سال ۸۳۷ ق م) بر آن ثبت شده است. مادها از نژاد هند و اروپایی به شمار می‌روند و محتمل است که در تاریخ هزار سال قبل از میلاد از کناره‌های دریای خزر به آسیای باختری آمده باشند.

اکنون با کاوش در مناطق غرب ایران از مادها آثاری در تپهٔ هگمتانه در دست است. تپهٔ هگمتانه تپه‌ای تاریخی با پیشینه‌ای متعلق به دوران ماد است.روایات مورخین یونانی نیز حاکی از آن است که این شهر در دورهٔ مادها (از اواخر قرن هشتم تا نیمهٔ اول قرن ششم قبل از میلاد)، مدت‌ها مرکز شاهنشاهی مادها بوده‌است و پس از انقراض آن‌ها نیز به عنوان یکی از پایتخت‌های هخامنشی (پایتخت تابستانی) به شمار می‌رفته‌است. گفته‌های هرودوت مورخ یونانی، در قرن پنجم قبل از میلاد، مهم‌ترین مأخذ تاریخی در این مورد است. در حقیقت برای نوشتن تاریخ سلسلهٔ ماد اولین بار در نیمه دوم قرن پنجم قبل از میلاد هرودوت مورخ یونانی کوشش کرده‌است.

در کتیبه‌های تیگلت‌پیلسر سوم که در قرن هشتم پیش از میلاد نوشته شده‌است و سناخریب و اسرحدون و شلمانسر سوم نیز به ناحیهٔ ماد اشاره کرده‌اند.

متون عهد عتیق کتاب مقدس نیز تا حدودی برای بازسازی تاریخ ماد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این متون در دوره‌های تاریخی گوناگونی نوشته شده‌اند و به‌جز برخی از قسمت‌های کتاب‌های عزرا و دانیال که به زبان آرامی نوشته شده‌اند، همهٔ این متون به زبان عبری نگاشته شده‌اند. کتاب‌های پیامبران ناحوم و حبقوق که تقریباً هم‌زمان بوده‌اند و در سدهٔ هفتم پیش از میلاد می‌زیستند، سقوط فوری دولت آشور را شرح می‌دهند. ناحوم سقوط مصیب‌بار نینوا را که در سال ۶۱۲ پیش از میلاد توسط مادها و بابلی‌ها تسخیر شد را گزارش کرده و حبقوق دربارهٔ تسخیر آشور در سال ۶۱۴ پیش از میلاد توسط مادها سخن می‌گوید. احتمالاً پیش‌گویی‌های هر دو کتاب به زمانی که دولت آشور هنوز پابرجا بوده تعلق دارند ولی در دوره‌ای بوده‌اند که سرانجام مصیبت‌بار دولت آشور، آشکار به نظر می‌رسید.


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


فال قهوه و تعاریف آن

فال قهوه به معنای خواندن و تفسیر نشانه های بازمانده قهوه در فنجان، ریشه در هنر تفسیر تفاله چای در چین باستان دارد. چای که در اصل نوشیدنی راهبان بود، در فنجانهایی زنگوله شکل نوشیده میشد .

قبل از اینکه فال چای در میان این راهبان مرسوم شود، آنها با بررسی نقوش ایجاد شده در قسمت داخلی زنگوله های معبد به پیش بینی اینده میپرداختند و بعدها فرم زنگوله را برای فنجانهای بدون دسته چای خوری به کار بردند.

این شیوه پیشگویی بعدها در نزد اعراب و با استفاده از تفاله قهوه مرسوم شد. دانه قهوه برای اولین بار توسط اعراب و در حدود سال ۶۰۰ میلادی کشف شد و کاشتن و نوشیدن آن تا صدها سال جزو اسرار این قوم بود.

اعراب در ابتدا قهوه را بدون برشته کردن و به صورت سبز دم میکردند که یک نوشیدنی رقیق مانند چای از آن حاصل میشد. در اواخر قرن ۱۳ میلادی آنها ابتدا قهوه را بو داده، آسیاب میکردند و سپس دم کرده آنرا مینوشیدند.

مرکز کشت قهوه در یمن بود و کم کم استفاده از آن در سراسر شبه جزیره عربستان رواج یافت و بعدها توسط حکام عثمانی به ترکیه رسید. اولین قهوه خانه جهان به نام کیواهان KivaHan، در سال ۱۴۷۵ در قسطنطنیه تاسیس شد.

ورود قهوه به اروپا و پیدایش فالگیران
شناسایی و آغاز مصرف قهوه توسط ساکنان اروپای غربی و آمریکا تا اواخر قرن ۱۸ میلادی صورت نگرفت.

در وین سال ۱۶۸۳، هنگامی که ترکان مجبور به شکستن محاصره وین شدند، ۵۰۰ گونی قهوه را بر جا گذاشتند. یک تاجر لهستانی متهور از این قهوه استفاده کرد و اولین قهوه خانه برلین را راه اندازی نمود.

قهوه به سرعت مبدل به نوشیدنی دلخواه طبقه متوسط اروپایی شد و قهوه خانه های متعدد در گوشه و کنار برپا شدند. اصطلاح باریستا Barista، به معنای یک قهوه چی که بتواند نوشیدنیهای مختلفی از قهوه تهیه کرده و در این کار استاد باشد، در همین دوران بر سر زبانها افتاد.

موج محبوبیت قهوه باعث به وجود آمدن حرفه های جانبی هم شد که از جمله پر سابقه ترین و ماندگارترین آنها، پیشگویی با تفاله قهوه توسط زنان فالگیری بود که به Cup-Women شهرت داشتند.

هر کسی که با پیش زمینه خرافی، به دنبال مشورت با نیروهای ماورا الطبیعه بود با کیسه کوچکی پر از قهوه بو داده به سراغ این زنان می آمد. در بسیاری از آثار ادبی کلاسیک آن زمان به هنر خواندن نشانه های داخل فنجان اشاره شده است که از جمله میتوان به کتاب “بر گرداگرد آتش ذغال سنگ” (Round About Our Coal-Fire) منتشر شده در سال ۱۷۳۱، اشاره نمود :” ما یک جور مادر-ساحره داشتیم…که کارشان پیشگویی سرنوشت آدمها با پخش کردن قهوه و چای بود”.

اولین گروه این پیشگویان، کار خود را در پاریس آغاز کردند و سپس کار خود را در آلمان نیز گسترش دادند. فال قهوه بسیار محبوب و در عین حال بدنام بود و اخطارهای رسمی مبنی بر تحریم این کار و توقیف فالگیران و فال نوشان منتشر شده بود.

حدود سی سال بعد در سال ۱۷۴۲، یک جزوه با عنوان ” نبیه فنجان قهوه همراه با مشاهدات جی.جی.بی G.G.B. ” در لایپزیک منتشر شد و ده سال پس از آن در مجارستان جزوه ای دیگر به نام ” هنر و دانش پیشگویی در قهوه و دم کردنیهای دیگر” در دسترس مردم قرار گرفت.

فال قهوه چیست؟
فال قهوه، خواندن و تفسیر نشانه ها توسط واسطه ای است که از قهوه مانند گوی بلورین فالگیرهای کولی استفاده میکند. قهوه ترک آسیاب شده بیش از هر نوع قهوه دیگر مورد استفاده قرار میگیرد و روند اجرای پیشگویی در همه جای دنیا یکسان است.

قهوه نوشیده میشود و فنجان محتوی تفاله قهوه با آداب خاصی بر روی نعلبکی برگردانده میشود و پس از خشک شدن توسط مورد مطالعه فالگیر قرار میگیرد. اشکالی که بر دیواره فنجان تشکیل شده اند تشخیص داده شده و تفسیر میشوند و هر کس با کمی تمرین و تمرکز و با آزاد گذاشتن ناخودآگاه خود میتواند این اشکال را به خوبی تعبیر نماید.

در واقع تفاله قهوه یا چای، اشکال ابرها، لکه های سنگفرش، گلهای قالی و استخوانهای خرگوش (که در آفریقا به کار میرود)، همه اشکال و نمادهایی هستند که میتوان آنها را با دانستن علم نشانه شناسی و مراجعه به درونیات و درک خود از هر تصویر، معنا نمود.

چگونه یک فنجان قهوه ترک را برای پیشگویی بخوانیم؟
خواندن علایم چای و قهوه به نام تاسیوگرافی (
Tasseography) شهرت دارند که از لغت عربی”طاسه” به معنای فنجان گرفته شده است. فال بینی با قهوه به خصوص در میان اهالی یونان، ایران، ارمنستان، روسیه و یوگوسلاوی رواج دارد.

مطالعه کتابهایی که در آن به معنای نمادها و نشانه ها میپردازد میتواند در یافتن و تعبیر این نشانه ها موثر باشد. در مطالب بعدی بیشتر به سمبولیسم یا رمزگرایی خواهیم پرداخت اما در اینجا معنای تعدادی از رایج ترین نقوش و نمادها را برایتان مینویسم:

•   حلقه یا دایره : انجام یک معامله، خواستگاری و نامزدی
•   حلقه هایی که نقطه هایی در میانشان باشد: میل به داشتن فرزند تحقق مییابد
•   آتش بازی: مشاجره، مشکلات شخصی ناگوار
•   مربع: خانه تازه
•   خطوط: سفر، یک پروژه که اگر خط مشخص و واضح باشد به معنای موفقیت آمیز بودن آن است
•   شمع: محقق شدن یک آرزو، دریافت کمکی از ماورا و قابلیت عمل کردن به یک قول
•   اسب سوار: مرد تازه ای در زنگی، اخبار خوش، نامزدی
•   گربه: یک شخص دمدمی مزاج (اگر سفید باشد خوب و اگر سیاه باشد بد است)
•   صلیب: پیروزی در یک کار سخت
•   نردبام: موفقیت اجتماعی، ترقی، تغییر
•   پنجره باز: یک شکست خوش عاقبت
•   طاووس: شکوه و جلال، تجمل، چیزی که موجب افتخار شود
•   پروانه: بوالهوسی
•   ماهی: پولی که میزان آن متناسب با اندازه ماهی است
•   پرنده: خبر خوش
•   موش(صحرایی): دزدی


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


زیبا ترین لابی های هتل های جهان +عکس

یباترین لابی های هتل در جهان +عکس

اولین فضایی که در بدو ورود به هر هتلی، توجه مهمانان را به خود جلب می کند، لابی هتل است. در این گزارش نگاهی می اندازیم به زیباترین و مجلل ترین لابی های هتل در نقاط مختلف جهان.
 
 
به گزارش گروه وبگردی 20:30: اولین فضایی که در بدو ورود به هر هتلی، توجه مهمانان را به خود جلب می کند، لابی هتل است. در این گزارش نگاهی می اندازیم به زیباترین و مجلل ترین لابی های هتل در نقاط مختلف جهان.

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

زیباترین لابی های هتل در جهان

نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


15 مکان شگفت انگیز جهان
مکان های مختلفی روی زمین وجود دارد؛ جنگل، کوه، دریا، دریاچه و... زمین پر از شگفتی است. شاید شگفت انگیزترین آنها همین هایی باشد که قرار است ببینید، شاید هم نه! ولی به هرحال آنها فوق العاده اند، مثل اینکه یک دنیای دیگر هستند.
 
 
بزرگترین غار جهان، غار هنگ سان دونگ، ویتنام
بزرگترین غار جهان، غار هنگ سان دونگ، ویتنام
بزرگترین غار جهان، غار هنگ سان دونگ، ویتنام
بزرگترین غار جهان، غار هنگ سان دونگ، ویتنام
Zhangye Danxia، چین
Zhangye Danxia، چین
Zhangye Danxia، چین
Zhangye Danxia، چین
غارهای مررین کاررا
غارهای مررین کاررا
غارهای مررین کاررا
غارهای مررین کاررا
مزارع لاله، هلند
مزارع لاله، هلند
مزارع لاله، هلند
مزارع لاله، هلند
کاپادا دیامانتیا، برزیل
کاپادا دیامانتیا، برزیل
کاپادا دیامانتیا، برزیل
کاپادا دیامانتیا، برزیل
دریاچه دهانه کلیموتو، اندونزی
دریاچه دهانه کلیموتو، اندونزی
دریاچه دهانه کلیموتو، اندونزی
دریاچه دهانه کلیموتو، اندونزی
غارهای یخی مندنهال، آلاسکا
غارهای یخی مندنهال، آلاسکا
غارهای یخی مندنهال، آلاسکا
غارهای یخی مندنهال، آلاسکا
پارک ساحلی هیتاچی، ژاپن
پارک ساحلی هیتاچی، ژاپن
غارهای کرم شب تاب، نیوزیلند
غارهای کرم شب تاب، نیوزیلند
حفره آبی بزرگ، بلیز
حفره آبی بزرگ، بلیز
پلکان هایکو، هاوایی
پلکان هایکو، هاوایی
کاپادوکیه، ترکیه
کاپادوکیه، ترکیه
تونل عشق، اوکراین
تونل عشق، اوکراین
دریای ستارگان، مالدیو
دریای ستارگان، مالدیو
ساحل وهیتهاون، استرالیا
ساحل وهیتهاون، استرالیا
منبع : مشرق

نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


دریاچه ای شگفت انگیز در شیراز
یکی از شگفتی‌های دریاچه مهارلو تغییر رنگ آن به رنگ قرمز می‌باشد.پایین آمدن سطح آب دریاچه و به تَبَع آن افزایش شوری آب سبب می‌شود که شرایط برای رشد یک نوع جلبک که «کشند قرمز» نامیده می‌شود، مهیا شود.

به گزارش گروه وبگردی 20:30دریاچه مهارلو در حدود ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز در ارتفاع ۱۵۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به واسطه همجواری با کلانشهر شیراز، یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی محسوب می‌شود. این دریاچه به وسیله سه رودخانه خشک، حمزه و سروستان و همچنین روان‌آب‌های کوه‌های مجاور تغذیه می‌شود. این دریاچه ۲۸ کیلومتر طول، ۱۰ الی ۱۵ کیلومتر عرض دارد و به طور کلی مساحت آن ۲۵۷ کیلومتر مربع می‌باشد و به دریای آزاد راه ندارد. از آنجا که میزان تبخیر در دریاچه مهارلو بالاست، بخشی از بستر آن را لایه‌ای از نمک می‌پوشاند و فقط در بخش‌های شمالی و مرکزی آن با عمق بسیار کم و شوری زیاد، آب وجود دارد.از دریاچه مهارلو برای تهیه نمک صنایع استان فارس استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

یکی از شگفتی‌های دریاچه مهارلو تغییر رنگ آن به رنگ قرمز می‌باشد.پایین آمدن سطح آب دریاچه و به تَبَع آن افزایش شوری آب سبب می‌شود که شرایط برای رشد یک نوع جلبک که «کشند قرمز» نامیده می‌شود، مهیا شود. . کشندهای قرمز نوعی از جلبک‌ها می‌باشند که نسبت به شوری مقاوم بوده و زمانی که شوری آب بالا می‌رود، این جلبک‌ها رشد بیشتری می‌یابند. تکثیر بیش از حد این موجودات سبب می‌شود که تراکم جلبک‌ها در سطح آب بالا رفته و به صورت لایه‌ای قرار گیرند که مانع از تبادل هوا با آب و در نهایت کاهش اکسیژن می‌شود. در این شرایط برخی از این موجودات سمّی را تولید می‌کنند که برای آبزیان یک خطر بالقوه به شمار می‌رود و از این رو حیات آبزیان و جانوران مجاور دریاچه را به خطر می‌اندازد. مهم‌ترین جانورانی که در مجاورت این دریاچه زندگی می‌کنند، فلامینگو، مرغابی، تنجه، اردک سرسبز، آبچلیک، چوکا و آنقوت می‌باشند.

  منبع:افتاب

با تشکر از وب گردی بیست و سی شبکه دو

 


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر