اين وبلاگ اجتماعي معرفي اثار ومطالب گوناگون در ايران اسلامي مي باشد

 

اطلاعات عمومی ( دانستنیهای ناگزیر )

این کتاب که در حال حاضر چاپ ششم آن نیز میباشد مشتمل بر اموزه های

علم و ادبی و  تاریخی که تا کنون نخوانده اید  برای همه سنین و سلیقه ها معرفی میگردد

و خواندن آن را به همه عزیزان توصیه میکنیم

قیمت این محصول منصر به فرد 30000تومان است

و درخواست سفارش این محصول  فقط از طریق ادرس ایمیل  

و  شماره تماس 09307841443  و SHAHAB.SOLE@YAHOO.COM امکان پذیر است.

 جهت سفارش ادرس و تماس خود را به این شماره پیامک نمایید

250,00 تومان

 

این کتاب تقدیم به همه شاعران و دوستداران عرصه هنر شعر و شاعری

سروده : ا_ پورداراب

مشتمل بر قصاید ، غزلیات ، و اشعار اجتماعی ، و طنز

که بالغ بر 280 صفحه خدمت دوستداران عرصه شعر

و ادب فارسی تقدیم میگردد وجوه حاصله از فروش

کلا در جهت درمان جراحی کودکان افغانی استفاده

خواهد شد سروده های این مجموعه در نوع خود کم

نظیر است مطالعه این اثر را به شما دوستداران ادب

و شعر ایرانی توصیه می نمائیم ضمناً با خرید هر جلد

از این مجموعه قدمی در جهت سلامتی کودکان افغانی

برداشته ایم قیمت این اثر با ارزش : 150000 ریال

می باشد .جهت خرید و سفارش این محصول آدرس و تماس خود را به شماره 09307841443 پیامک کنید

150,00 تومان


آبگوشت

آب‌گوشت

 دانشنامهٔ آزاد

شوربا درافغانستان

آبگوشت(شوربا یا دیزی یا یَخنی) یکی از غذاهای سنتی ایران است. در طبخ آبگوشت از گوشت و رب گوجه فرنگی) و برخی حبوبات از قبیل نخود و لوبیا استفاده می‌شود.

آبگوشت از غذاهای اصیل ایرانی است . خوراکی رقیق که از پختن گوشت و پیاز و سیب زمینی و حبوبات درست می شود که در دو مرحله می خورند اول آب آن را با تکه‌های نان مخلوط نموده، می خورند (ترشی و سبزی خوردن میل می کنند(

 ترجمه به زبان انگلیسی

Broth


  Encyclopedia


Afghanistan tumble 
Stew (pottage or Daisy or Ykhny) is one of the traditional dishes. A stew of meat and cook rump, tomatoes (or tomato paste) and some legumes such as peas and beans are used.


Iranian food is gravy. herbs to taste (meat nailed). If the stone dishes cooked in the stone called Daisy. Bzbash is such a variety.

 



:: برچسب‌ها: آبگوشت,
نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


همسران مشاهیر ومتفکران واندیشمندان بزرگ

نام

همسر

نام

همسر

آدولف هیتلر

اوابراون

رابین هود

ماریا

ابراهیم

هاجر-سارا

رستم

تهمینه

حضرت علی

( ع)

حضرت فاطمه

( ع )

 

 

ابوسفیان

هند

زال

سودابه

 

 

 

 

اخناتون

نفرتی تی

سلیمان

بلقیس

 

 

 

 

اسکندرمقدونی

روشنک

لوئی شانزدهم

ماریآنتوانت

 

 

 

 

بخت النصر

سمیرامیس

موسی

صفورا

 

 

 

 

بهرام گور

پورک

ناپلئون

ژوزفین

 

 

 

 

داریوش اول

آتوسا

هارون الرشید

زبیده

کوروش کبیر

کاساندان

 حضرت محمد (ص)

 خدیجه

کمبوجیه پدر کوروش کبیر

ماندانا

 


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


آیا می دانید اولین چکمه در کجا و توسط چه کسی پوشیده شد و به همراه تعابیر خواب انواع چرم

سلام بچه هاي خوب ايراني

 

آیا می دانید اولین چکمه در کجا و توسط چه کسی پوشیده شد

چارلز اول پادشاه انگلستان از بیماری نوعی استخوان رنج می برد شکل ساق پای او به شکلی بود که نمیتوانست صاف بایستد ، کفاش دربار برای حفظ وضع ضاهری اش پاپوشی از جنس چرم طراحی کرد که میتوان گفت اولین مدل از چکمه امروزی بود استفاده از چکمه توسط پادشاه سبب شد اشراف به این کفش جدید علاقه مند گردند و به سرعت به نمادی از قدرت و توانائی در بین مردم مبدل گشت .

 

و اما تعابیر خواب از نوع چرم حیوانات

چرم حیوانات را در خواب دیدن ، نشان دهنده مالی است که با زحمت و تلاش بدست آمده است

1-   کیف چرمی :

اگر کیفی نو ، واکس زده ، شیک و تمیز به دست دارید در بیداری فاقد آن هستید ، مالی کسب خواهید کرد  .

2-    کمربند چرمی :

رسیدن خیر و نیکی از همسر و فرزندان است . 

3-   دستکش چرمی :

سفر پر از رنج تلاشی است که رفت و آمد و نشست و برخواست زیادی دارد ، ولی از این تلاش سود می برید .

4-    چرم شتر :

از طرف شخصی بزرگ که مقام شامخ دارد ، مورد توجه و الطفات قرار میگیرید .

5-   چرم گوسفند :

مال حلالی نصیب شما می شود . 

6-   چرم گاو :

از فراق روزی ، زیادی و نعمت فراوانی معیشت خبر می دهد . 

7-   چرم الاغ :

مردی احمق سر راه ما قرار میگیرد و به شما محبت میکند ، دانسته و احمقانه سود میرساند . 

8-   چرم اسب :

با مرد جوانی آشنا می شوید که از طرف او سودی به شما میرسد .



:: برچسب‌ها: آیا می دانید اولین چکمه در کجا و توسط چه کسی پوشیده شد,
نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


همه چیز در مورد مهره مار و خواص آن

همه چیز درباره مهره مار و خواص آن

مطالب و شنیده ها در مورد مهره مار که بیشتر در بین مردم رایج است .

 

 

همه چیز درباره مهره مار و خواص آن
 

مهره مار در مارهای نر بار مثبت و در مارهای ماده حامل بار انرژی منفی هستند که مانند آهنربایی متابولیک دو جفت را بسوی هم جذب نموده و مقاربت برای ادامه نسل را باعث میگردد. اندازه این مهره ها حدودا به قدر ۲ عدد لپه معمولی است. بعد از عمل جفت گیری این مهره ها از سر مار جدا شده و بر زمین می افتد اگر فردی بتواند این مهره ها را که متعلق به دو مار جفت گیری کننده را از آن خود نموده و ۴۰ روز با خود داشته باشد مغناطیس طبیعی بدن با مغناطیس مهره مار هماهنگ شده و تقویت میشود و فرد دارنده بواسطه آن میدانی به مراتب وسیع تر و قویتر نسبت به فرد عادی فاقد مهره مار حول خود ساطع می نماید که آثار بی شماری را برای آن ناشی میگردد.

۱٫ بار مغناطیسی یاد شده اعصاب را به طرزی ریلکس و آرام می نماید و استرس های آگاهانه و استرس های ناخودآگاه را می زداید که دارنده تاکنون آن را تجربه نکرده است. این آرامش ضمن ایجاد اعتماد بنفس و آثار دیگرش بر فرد به افراد مرتبط با ایشان هم سرایت می کند و در این حالت است که افراد هر چه مغرض تر و هر چه عصبانی تر باشند باز به محض ملاقات حضوری با دارنده مهره مار در اثر آرامش ایجاد شده مثل موم رام می شوند و چون این حالت را مدام در حضور شما احساس می کنند شیفته شما می شوند و مدام دوست دارند در حضور شما باشند و از آرامش نایاب شما بهره مند گردند.

۲٫ به دلیل خاصیت فوق العاده مغناطیسی در مقابل بسیاری از بیماریها مصون خواهید بود تاثیر بسیار بالای آن در تسکین دردها هم برای استفاده کننده و هم مخاطبانی که در کنار شما هستند و نیز اثر قاطع آن بر از بین بردن جوش های صورت و زیباتر کردن چهره به اثبات رسیده است.

۳٫ خاصیت مغناطیسی آن در از بین بردن آثار سوء گوشی های تلفن همراه (موبایل) و دکل های مخابراتی و تلوزیونی و نیز کابل های فشارقوی و لوازم خانگی و تمامی مواردی از این دست دیگر از خصوصیت های منحصر به فرد مهره مار است.

تجار و سیاست مداران و چهره های کاریزماتیک در سطوح بالا در کشورهای خاورمیانه خصوصا شیوخ و بزرگان عرب مهره مار را به عنوان رازی سر به مهر با خود دارند اما فناوری اطلاعات و اینترنت شرایطی را فراهم نموده است تا هیچ کالایی سری و مختص افراد خاص باقی نماند. در برخی مناطق همچون آذربایجان افرادی محلی وجود دارند که نسل اندر نسل به تهیه مهره مار می پردازند.

مهره مار چگونه به دست می آید؟

مهره مار به دست مارگیران و حادثه جویان بسیار حرفه ای و از جان گذشته ای که روزها و شبها را در کوه ها و دشت ها سپری می نمایند به دست می آید. این مارگیران در مواقع مناسب و پس از جفت گیری مار موفق به بدست آوردن مهره مار می شوند.

مارها پس از جفت گیری در یک مکان خاص و در طبیعت آزاد و در صورتی که به دور از چشم همگان باشد پس از اتمام جفت گیری قطعه ای استخوانی را در محل جفت گیری رها می سازند که به آن مهره مار یا محبت مار می گویند. این قطعه استخوانی از نیروی بسیار قوی مغناطیس حیوانی برخوردار بوده و دارنده آن دارای محبوبیت و مقبولیت بسیار می گردد. قطعات دیگر نیز در زمان های مناسب دیگر و پس از کشتن مارها به دست می آید.

بطور کلی خواص اصلی نیروی فوق العاده مار در مهره مار نهفته است و به همین دلیل گاهی تنها دو عدد مهره مار به انضمام نیش مار به فروش می رسد. دو عدد دندان مار نیز خواص بسیار نیرومندی در ایجاد شانس و طالع نیکو داشته و دارنده آن ها از شانس و بخت بسیار خوبی برخوردار می شود.

مهره مار طبیعی چگونه تهیه میشود؟

یکی از مهم ترین سوالات شما چگونگی تهیه مهره مار (اصلی) است؟ نوعی ترشح طبیعی بر بالای سر مار (نر و ماده) هنگام جفت گیری آغاز میشود و به سرعت سفت و مستحکم (به سختی سنگ) میشود که به آن مهره مار می گویند، در روش تهیه سنتی پس از جفت گیری مار در طبیعت و یا در محل زندگی آن ها مهره ها ی مار جمع آوری می شوند که به دلیل سختی کار ممکن است با قیمت های بالایی (با توجه به ارزش های بالای این مهره ها) به فروش می رسند، در این روش مشکل اصلی امکان جفت نبودن مهره های مار است.

در روش مدرن تر نژادهای از مار که بیشتر جفت گیری کرده و بهترین مهره مار را تولید میکنند جمع آوری شده و به صورت جفت جفت نگهداری می شوند و در شرایط مناسب آب و هوایی و تغذیه قرار می گیرند تا جفت گیری بیشتر داشته باشند و تمام مهره های آن ها جمع آوری شود، از جمله مزایای این روش جفت بودن قطعی مهره های مار و قیمت تمام شده بسیار پایین آن است. مهره مار در برخی از کشور های خارجی مخصوصا هندوستان و کشور های عربی اهمیت و ارزش بسیار بالاتری نسبت به ایران دارد.

هنگام خرید مهره مار به چه نکاتی دقت کنیم؟

۱٫ یکی از مهم ترین نکاتی که خریدار مهره مار را تهدید میکند عدم وجود اطلاعات کافی در مورد مهره مار است. برخی از خریداران به دلیل اینکه تاکنون مهره مار را ندیده اند ممکن است هر کالایی را به عنوان مهره مار با هر قیمتی خریداری کنند.

۲٫ دومین مورد اساسی برای تهیه مهره مار جفت بودن مهره ها از یک جفت مار نر و ماره است که تاثیر به سزایی بر میزان اثرات اعجاب انگیز مهره مار دارد. دقت کنید بعضی از فروشگاه ها مخصوصا آنهایی که مهره مار را از داخل تهیه میکنند (در صورتی که واقعا مهره مار بفروشند) هیچ دقتی بر جفت بودن مهره های مار ندارند.

۳٫ اندازه مهره مار مونث تقریبا دو برابر لپه و مهره مار مذکر سه برابر سایز یک لپه است (در برخی موارد ممکن است جفت مهره مار تقریبا یک اندازه باشند و یا مهره مونث بزرگتر از مذکر باشد)، مهره مارهای که رنگ روشن تری دارد دارای ارزش بیشتری می باشند (مهره ماری که تقریبا سیاه شده باشد قدیمی تر است که دارای بار فرامغناطیسی کمتری بوده و قابل استفاده نیست)

 البته برخی نیز بر این اعتقاد هستند که:

مهره مار یک نوع صدف دریایی است که چون شباهت زیادی به استخوان های بدن ماردارد، از زمان های قدیم تا کنون، مهره مار لقب گرفته است.

مهره مار یک نوع بیشتر نیست که بیشتر از سواحل دریاهایی با آب های گرم و شور یافت می شود، مانند دریای هند.

خواص ماورائی مهره مار بسیار بالاست. این مهره بسیار سریع با افراد ارتباط برقرار کرده و اکثر خواص سنگ ظاهر می شود.

خواص ماورائی مهم مهره مار، از جمله:

ایجاد محبوبیت، مهر و محبت بین زن و شوهر، خوش شانسی، ایجاد جاذبه برای افراد

 

 

 

 


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


مرواریدها ملکه سنگهای قیمتی

 مرواریدها ملکه سنگهای قیمتی

مرواريد، ملکه سنگ هاي قيمتي شناخته شده و در ميان خانم ها از جذابيت بسزايي برخوردار است. سطح سختي موس آن 4 بوده و قدرت جذابيت و درخشندگي آن همچون پرتو نور ماه است. شايد مرواريد اولين سنگ قيمتي باشد که در تمام دنيا طرفداران بسياري دارد و البته بسيار هم نادر است. با وجود اين که مرواريد طبيعي کمياب است اما هر جا که صدف و صدف سياه يافت شود، مرواريد هم وجود دارد و برخلاف سنگ هاي قيمتي کريستالي، مرواريد ديگر نيازي به تراش و صيقل دادن ندارد.

مرواريد ها چگونه شکل مي گيرند؟

مرواريدهاي طبيعي زماني تشکيل مي شوند که بقاياي باقي مانده مرجان، وارد صدف مي شود. صدف نمي تواند چيزي که به جسمش چسبيده را خارج نمايد و طي چند سال ، با ترشحات کربنات کلسيم، مرواريد در درون صدف شکل مي گيرد. لايه اي که صدف را مي پوشاند از جنس همان ماده اي است که صدف لاک خود را از مي سازد. ويژگي درخشش رنگين کماني آن زماني که نور از بين لايه هاي روي هم افتاده تابيده مي شود، شکل مي گيرد. مرواريد هايي که در آب معمولي شکل مي گيرند از مرواريد هايي که در آب شور تشکيل مي شوند کم ارزش تر هستند.

مرواريدها در ساخت لوازم آرايشي و داروسازي و ترکيبات رنگ سازي استفاده مي شوند. قرن هاي بسياري تنها روش دست يابي به مرواريدها جمع آوري صدف ها و کشتن آنها و خارج کردن مرواريد از درونشان بوده است. اين خود مي تواند دليلخوبي براي توجيه قيمت بالاي مرواريد در گذشته باشد.

مرواریـــد ها

خ



:: برچسب‌ها: مرواریدها ملکه سنگهای قیمتی,
نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


طول عمر برخی جانوران

طول عمر برخی جانوران

  • ـ گوسفند ۱۰ سال
  • ـ خرگوش ۶ تا ۱۰ سال
  • ۰ـ زنبور عسل ۲ سال
  • ـ ملخ یکسال
  • ـ مورچه یکسال
  • ـ قورباغه ۱۵ سال
  • ـ گربه ۱۵ سال
  • ـ گرگ ۱۰ تا ۱۵ سال
  • ـ بلبل ۱۲سال
  • ـ مار ۱۰ سال
  • ـ اسب ۲۵ تا ۳۰ سال
  • ـ گاو ۲۵ سال
  • ـ پرستو ۱۸ سال
  • ـ سگ ۱۵ تا ۲۵ سال
  • ـ خرچنگ ۲۰ سال
  • ـ میمون ۴۰ سال
  • ـ شتر ۳۵ تا ۴۰ سال
  • ـ لک لک ۳۵ تا ۴۰ سال
  • ـگوزن ۲۵ تا ۴۰ سال
  • ـ عقاب ۳۰ سال
  • ـ کلاغ ۵۰ سال
  • ـ خرس ۵۰ سال
  • ـ شیر ۵۰ سال
  • ـ مرغ ماهیخوار ۵۰ سال
  • ـ سوسمار ۴۰ سال
  • ـ لاک پشت ۱۰۰ سال
  • ـ طوطی ۱۰۰ سال
  • ـ فیل ۱۰۰ سال
  • ـ سلطان ماهی ۱۰۰ سال
  • ـماهی آزاد ۱۰۰ سال
  • ـ پشه ۶ ماه
  • ـ مگس ۳ تا ۴ ماه
  • ـ پروانه ۲ماه
  • ـ گورخر ایرانی ۴۰سال

نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


عید نوروز چگونه شکل گرفت

 

عید نوروز چگونه شکل گرفت

 

 

انسان‏، از نخستین ادوار زندگی اجتماعی، متوجه بازگشت و تكرار برخی از رویدادهای طبیعی، یعنی تكرار فصول شد. نیاز به محاسبه در دوران كشاورزی ، یعنی نیاز به دانستن زمان كاشت و برداشت، فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه فصل ها، بی گمان در همه جوامع با گردش ماه كه تغییر آن آسانتر دیده می شد صورت گرفت. و بالاخره در نتیجه نارسایی ها و ناهماهنگی هایی كه تقویم قمری، با تقویم دهقانی داشت، محاسبه و تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت. سال در نزد ایرانیان از زمانی نسبتا كهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم شده و همان طور كه ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان ( یعنی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ عالم) روز هرمز از ماه فروردین بود، وقتی كه آفتاب در نصف النهار ، در نقطه اعتدال ربیعی ، و طالع سرطان بود.

 

 پیدایش جشن نوروز 

جشن نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی، عنصری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر كه منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند.

در خور یادآوری است كه جشن نوروز پیش از جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن كه جشن را به جمشید منسوب می كند یادآور می شود كه : «آن روز كه روز تازه ای بود جمشید عید گرفت؛ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود».

 

روایت های اسلامی درباره نوروز

آورده اند كه در زمان حضرت رسول (ص) در نوروز جامی سیمین كه پر از حلوا بود برای پیغمبر هدیه آوردند و آن حضرت پرسید كه این چیست؟ گفتند كه امروز نوروز است. پرسید كه نوروز چیست؟ گفتند عید بزرگ ایرانیان. فرمود: آری، در این روز بود كه خداوند عسكره را زنده كرد. پرسیدند عسكره چیست؟ فرمود عسكره هزاران مردمی بودند كه از ترس مرگ ترك دیار كرده و سر به بیابان نهادند و خداوند به آنان گفت بمیرید و مردند. سپس آنان را زنده كرد وابرها را فرمود كه به آنان ببارند از این روست كه پاشیدن آب در این روز رسم شده. سپس از آن حلوا تناول كرد و جام را میان اصحاب خود قسمت كرده و گفت كاش هر روزی بر ما نوروز بود.

و نیز حدیثی است از معلی بن خنیس كه گفت: روز نوروز بر حضرت جعفر بن محمد صادق در آمدم گفت آیا این روز را می شناسی؟ گفتم این روزی است كه ایرانیان آن را بزرگ می دارند و به یكدیگر هدیه می دهند. پس حضرت صادق گفت سوگند به خداوند كه این بزرگداشت نوروز به علت امری كهن است كه برایت بازگو می كنم تا آن را دریابی. پس گفت: ای معلی ، روز نوروز روزی است كه خداوند از بندگان خود پیمان گرفت كه او را بپرستند و او را شریك و انبازی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند. همان روزی است كه آفتاب در آن طلوع كرد و بادها وزیدن گرفت و زمین در آن شكوفا و درخشان شد. همان روزی است كه كشتی نوح در كوه آرام گرفت. همان روزی است كه پیامبر خدا، امیر المومنین علی (ع) را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از كعبه به زیر افكند. چنان كه ابراهیم نیز این كار را كرد. همان روزی است كه خداوند به یاران خود فرمود تا با علی (ع) به عنوان امیر المومنین بیعت كنند. همان روزی است كه قائم آل محمد (ص) و اولیای امر در آن ظهور می كنند و همان روزی است كه قائم بر دجال پیروز می شود و او را در كنار كوفه بر دار می كشد و هیچ نوروزی نیست كه ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم، زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.

 

جشن نوروز

 

جشن نوروز دست كم یك یا دو هفته ادامه دارد. ابوریحان بیرونی مدت برگزاری جشن نوروز را پس از جمشید یك ماه می نویسد: « چون جم درگذشت پادشاهان همه روزهای این ماه را عید گرفتند. عیدها را شش بخش نمودند: 5 روز نخست را به پادشاهان اختصاص دادند، 5 روز دوم را به اشراف، 5 روز سوم را به خادمان و كاركنان پادشاهی، 5 روز چهارم را به ندیمان و درباریان ، 5 روز پنجم را به توده مردم و پنجه ششم را به برزگران. ولی برگزاری مراسم نوروزی امروز، دست كم از پنجه و «چهارشنبه آخر سال» آغاز می شود و در «سیزده بدر» پایان می پذیرد. ازآداب و رسوم كهن پیش از نوروز باید از پنجه، چهارشنبه سوری و خانه تكانی یاد كرد.

 

پنجه (خمسه مسترقه)

بنابر سالنمای كهن ایران هر یك از 12 ماه سال 30 روز است و پنج روز باقیمانده سال را پنجه، پنجك، یا خمسه مسترقه، گویند. این پنج روز را خمسه مسترقه نامند از آن جهت كه در هیچ یك از ماه ها حساب نمی شود. مراسم پنجه تا سال 1304 ، كه تقویم رسمی شش ماه اول سال را سی و یك روز قرارداد، برگزار می شد.

 

میر نوروزی

از جمله آیین های این جشن 5 روزه، كه در شمار روزهای سال و ماه و كار نبود، برای شوخی و سرگرمی حاكم و امیری انتخاب می كردند كه رفتار و دستورهایش خنده آور بود و در پایان جشن از ترس آزار مردمان فرار می كرد. ابوریحان از مردی بی ریش یاد می كند كه با جامه و آرایشی شگفت انگیز و خنده آور در نخستین روز بهار مردم را سرگرم می كرد و چیزی می گرفت. و هم اوست كه حافظ به عنوان « میرنوروزی» دوران حكومتش را « بیش از 5 روز» نمی داند.

از برگزاری رسم میر نوروزی، تا لااقل 70 سال پیش آگاهی داریم. بی گمان كسانی را كه در روزهای نخست فروردین، با لباس های قرمز رنگ و صورت سیاه شده در كوچه و گذر وخیابان می بینیم كه با دایره زدن و خواندن و رقصیدن مردم را سرگرم می كنند و پولی می گیرند بازمانده شوخی ها و سرگرمی های انتخاب «میر نوروزی» و «حاكم پنج روزه » است كه تنها در روزهای جشن نوروزی دیده می شوند و آنان در شعرهای خود می گویند: «حاجی فیروزه، عید نوروزه، سالی چند روزه».

منبع : مجله موفقیت



:: برچسب‌ها: عید نوروز چگونه شکل گرفت,
نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


معرفی گردشگاهای ایران غار یخ مراد

غار یخ‌مراد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

مختصات: ۳۶°۷′۲۳.۸۲″ شمالی ۵۱°۱۶′۹.۵۹″ شرقی / ۳۶.۱۲۳۲۸۳۳° شمالی ۵۱.۲۶۹۳۳۰۶° شرقی / 36.1232833; 51.2693306

غار یخ مراد در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس می‌باشد. فاصلهٔ این غار از تهران در حدود ۶۵ کیلومتر می‌باشد. دریچهٔ ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع شده‌است و مسیر غار عموماً شیب دار و رو به پایین می‌باشد که نهایتاً با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌های یخ زده در کف زمین و استالاکتیتهای اسفنجی غار مواجه می‌شوید.

ارتفاع این غار از سطح دریا در حدود ۲۶۴۰ متر می‌باشد و دهانهٔ این غار سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد. در ماههای اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت به سر می‌برند.

نکتهٔ قابل توجه این غار مطبق بودن آن می‌باشد که در میان غارهای ایران کمتر دیده می‌شود. در بخشی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می‌شوند.

مجید کاشیان غار نورد حرفه‌ای باشگاه دماوند و ترسیم کننده نقشه غار در توضیحات این غار آورده‌است: «در گذشته مردم بومی بر این باور بوده‌اند که یخ موجود در اعماق غار برای درمان ناباروری زنان خاصیت شفا دهنده دارد. و وجود کهنه‌های آویخته (دخیل) به دهانه اصلی و درون غار در گذشته که باعث نام گذاری روستای مجاور به کهنه ده شده گواه این ادعا است».

علی جوانشاد غار نورد و کاشف پیشکسوت باشگاه دماوند در کتاب غار و غار نوردی در مورد تاریخ شکل گیری این غار آورده‌است: «به علت وجود فسیلی بر روی سنگ بزرگی در نزدیکی دهانه اصلی از گونه نرمتنان دریایی مربوط به دوره سوم زمین شناسی به نام (کاردیتا- KARDITA) این نظریه که غار در حدود پنجاه میلیون سال پیش در زیر دریا بوجود آمده از صحت بیشتری برخوردار است». (رجوع به کتاب غار و غارنورد – نوشته علی جوانشاد).

  • برای بازدید کامل از این غار نیاز به وسایل حرفه‌ای غارنوردی می‌باشد.

منابع و جستارهای وابسته

  • وب گاه ژئوتوریسم ایران
  • وبلاگ دیواره بلند و تنگشتان سرمازده

 

با تشکر از ویکی پدیا دانشنامه ازاد


نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر


تعیین قیمت یک سنگ قیمتی

تعیین قیمت یک سنگ قیمتی

 


تعیین قیمت یک سنگ قیمتی، مانند یک الماس، قبل از خرید آن امری حیاتی است. هر قدر بیشتر در مورد ارزش یک سنگ قیمتی طبیعی بیشتر بدانید، پولی که برای آن خرج خواهید کرد به قاعده‌تر خواهد بود.  

هر سنگی منحصر به فرد است و عواملی وجود دارند که بر روی قیمت آن اثرگذارند، مانند وزن و اندازه سنگ قیمتی (قیراط)، غلظت و نوا (رنگ)، وجود لکه‌های داخلی (وضوح و تمیزی) و ابعاد و درخشش (برش). تمرکز بر این عوامل باید برای شما بسیار مهم باشد و سنگ قیمتی طبیعی را انتخاب کنید که استانداردهای شخصی شما را در زمینه زیبایی و ارزش تأمین نماید.

هیچ ترتیب خاصی برای اهمیت چهار عامل فوق‌الذکر وجود ندارد. برای مثال اگر شما اندازه را به رنگ ترجیح دهید، می‌توانید یک یاقوت سرخ دو قیراطی با رنگ ضعیف‌تر را با همان قیمت یک یاقوت خون کفتری یک قیراطی انتخاب نمایید. این مسائلی مربوط به ترجیحات فردی است، اما همواره به یاد داشته باشید که هر چهار عامل همگی مهم هستند.

قیراط

سنگ‌های قیمتی، مانند الماس‌، به قیراط فروخته می‌شوند که واحدی از وزن است. امروزه یک قیراط دقیقاً برابر با 0.2 گرم می‌باشد. هر قدر قیراط یک سنگ قیمتی افزایش یابد، قیمت آن با نرخی فزاینده افزایش می‌یابد. چرا؟ چون هر چقدر سنگ قیمتی بزرگ‌تر باشد به طور فزاینده‌ای نادرتر خواهد بود. برای مثال کمتر از یک در یک میلیون سنگ قیمتی خام یاقوت سرخ استخراج شده به اندازه‌ای بزرگ هستند که بتوان با آن یک سنگ تراش خورده یک قیراطی یاقوت سرخ ساخت. پس به ازای افزایش هر قیراط در وزن، شما عموماً مبلغ بیشتری پرداخت خواهید کرد، نه تنها در کل، بلکه به ازای قیمت هر یک قیراط آن. جدول زیر ارتباط متعارف بین قیمت سنگ‌های قیمتی با کیفیت برابر و افزایش وزن قیراط برای سنگ‌های قیمتی نادر و ارزشمندی مانند تساوریت ، یاقوت کبود ، یاقوت سرخ ، زمرد ، الماس ، اسپینل و... را نشان می‌دهد. اما برای برخی دیگر از سنگ‌ها مانند آمیتیست ، سیترین و زیرکن ، قیمت به ازای هر قیراط با افزایش وزن خیلی افزایش نمی‌یابد. حال اجازه دهید مثالی از یک یاقوت سرخ خون کفتری با کیفیت بالای برمه‌ای بزنیم:

وزن قیراط

1

2

3

قیمت به ازای هر قیراط

5.000 دلار

10.000 دلار

20.000 دلار

قیمت کل

5.000 دلار

20.000 دلار

60.000 دلار

 قیمت یک یاقوت سرخ 3 قیراطی به دلیل ارزش فزاینده قیمت هر قیراط اضافه‌تر، خیلی بیشتر از 3 برابر قیمت یک یاقوت سرخ 1 قیراطی با همان کیفیت است.

اکنون اجازه دهید مثالی از زیرکن آبی پررنگ کامبوجی بزنیم:

وزن قیراط

5

10

20

قیمت به ازای هر قیراط

100 دلار

200 دلار

400 دلار

قیمت کل

500 دلار

2.000 دلار

8.000 دلار

همان طور که ملاحظه می‌فرمایید، قیمت سنگ همگام با افرایش وزن، افزایش می‌یابد اما نه مانند مثال قبلی، چون زیرکن‌ها در اندازه‌های بزرگ‌تر نسبت به یاقوت سرخ، آسان‌تر پیدا می‌شوند. سایر فاکتورها نیز قیمت هر قیراط را برای هر سنگ قیمتی تعیین می‌نمایند، مانند تقاضای بازار.

رنگ

در حالی که هیچ سیستم استاندارد شده‌ای برای قضاوت در مورد رنگ سنگ‌های قیمتی وجود ندارد، بسیاری از جواهرسازان آن را به عنوان مهم‌ترین معیار برای قیمت‌گذاری سنگ‌های قیمتی در نظر می‌گیرند. رنگی که زنده، یکنواخت و اشباع شده در کل سنگ باشد، یک سنگ قیمتی را ارزشمندتر می‌کند.

تغییرات در روشنایی محیط باعث تغییرات بصری در رنگ سنگ‌های قیمتی می‌شود، بنابراین سنگ‌ها با قرار گرفتن در یک پس زمینه خنثی رنگی و در فاصله حدود 10 اینچی منبع نوریِ معادل نور روز و در فاصله 18 اینچی از چشمان بیننده، درجه‌بندی می‌شوند. برخی از سنگ‌های قیمتی رنگ خود را از دست خواهند داد، به عنوان مثال اگر روشنایی محیط از نور روز به نور تابان تغییر کند رنگ‌شان بی رمق می‌شود، یا سایر تغییرات نوری ممکن است بر روی رنگ آن‌ها تأثیرگذار باشد.

در زمان تشریح رنگ، جواهرسازان در مورد سه ویژگی صحبت می‌کنند: نما، اشباع شده‌گی و نوا.

نما به رنگ پایه یک سنگ قیمتی اشاره دارد. چشم انسان قادر است حدود 150 نمای مختلف را تشخیص دهد؛ به هر حال فقط 31 عدد از آن‌ها به طور گسترده در جواهرشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای اکثر سنگ‌های قیمتی کاربرد دارند. سنگ‌های دارای نماهای خالص‌تر عموماً ارزشمند‌تر در نظر گرفته می‌شوند؛ برای مثال، سبز برای تساوریت ها ، آبی برای یاقوت های کبود و قرمز برای یاقوت های سرخ. بعضی وقت‌ها ردپای رنگ‌های دیگر نیز وجود دارد. تساوریت ها ممکن است در دامنه ای از سبز مایل به زرد تا سبز مایل به آبی، یاقوت های کبود از آبی متمایل به ارغوانی تا آبی مایل به سبز و یاقوت های سرخ از قرمز مایل به نارنجی تا قرمز مایل به ارغوانی، قرار گیرند.

نما به صورت موقعیت رنگ در چرخ رنگ یا مکان طیفی یک احساس صورت گرفته از رنگ تعریف شده است.

هر سنگ قیمتی متشکل از یک ترکیب منحصر به فرد از مواد معدنی می‌باشد. این امر باعث ایجاد شکستگی‌های کوچک و یا نقص‌های معدنی می‌شود که "آخال" نامیده می‌شوند. با استفاده از ذره بین و یا با نگاه دقیق، جواهرشناسان آخال‌ها و همچنین لکه‌ها یا بی‌نظمی‌های سطحی در سنگ‌های قیمتی را شناسایی می‌نمایند. درجه‌بندی وضوع و تمیزی سنگ‌ها در دامنه‌ای از IF (درون بی عیب و نقص) تا I (پر از آخال) گسترده شده است.

در مورد الماس‌ها، نوع و مکان آخال‌ها بسیار مهم‌تر از وجود آن آخال‌ها بر روی سنگ قیمتی است. مهم است که هر یک از آخال‌ها خیلی عمیق در سنگ نفوذ نکرده باشند، زیرا این ممکن است بر دوام سنگ اثرگذار بوده و موجب ترک یا شکستگی در آن شود. رنگ‌های عمیق‌تر می‌توانند عیوب را بهتر پوشش دهند، بنابراین در سنگ‌های رنگی روشن‌تر بسیار مهم‌تر است که آن‌هایی را انتخاب کنیم که لکه‌ها و آخال‌های کمتری داشته باشند.

بی‌ عیبی در سنگ‌های قیمتی بسیار کمتر از الماس‌ها می‌باشد. سنگ‌های قیمتی با آخال‌های کم یا بدون آخال موجود می‌باشند، اما آن‌ها معمولاً بسیار گران‌تر هستند. حتی اغلب سنگ‌های قیمتی با کیفیت نیز تا حدی دارای لکه می‌باشند. عموماً یاقوت های کبود در جواهرسازی گرایش به سطوح تمیزی بالاتری نسبت به یاقوت های سرخ دارند. یاقوت های کبود با درونی بی عیب خیلی نادر هستند، اما یاقوت‌های سرخ با درونی بی عیب به شدت کمیاب هستند. وقتی که وضوح یک سنگ قیمتی رنگی مورد توجه قرار می‌گیرد، شما باید انتظارات خود را در برابر استاندارد آن نوع از سنگ بسنجید. برخی انواع سنگ‌های قیمتی، مانند آکوامارین، توپاز آبی و سیترین به طور طبیعی دارای لکه‌های کمتری می‌باشند، در حالی که سایر سنگ‌های قیمتی مانند زمرد و یاقوت سرخ گرایش به داشتن نرخ بالاتری از آخال‌های قابل قبول دارند.

در زیر جدولی قرار دارد که درجه وضوح و تمیزی سنگ‌های قیمتی را تشریح می‎‌نماید.

کامل   (IF)

کاملاً تمیز با چشم غیرمسلح و با بزرگ‌نمایی 10 برابری اما نه لزوماً با بزرگ‌نمایی 20 برابری.

بسیار بسیار کم لکه
(VVS1)

کاملاً تمیز با چشم غیرمسلح اما نه لزوماً با بزرگ‌نمایی 10 برابری.

لکه‌های ناچیز
(VVS2)

لکه‌های خیلی خیلی کوچک، غالباً قابل مشاهده از زوایای جانبی.

لکه‌های بسیار کم
(VS)

لکه‌های قابل رویت فقط از طریق بررسی نزدیک اما نه خیلی جدی در نگاه عادی.

لکه‌های کم
(SI)

لکه‌های بیشتر نسبت به VS اما خیلی به طور جدی بر زیبایی سنگ قیمتی در نگاه عادی اثرگذار نیست.

لکه دار (I)

لکه‌ها به وضوح قابل مشاهده هستند، آن‌ها بر انعکاس‌های رنگ و زیبایی سنگ قیمتی اثر گذاشته‌اند.

برش

هیچ سیستم درجه‌بندی پذیرفته شده‌ عمومی برای برش سنگ‌های قیمتی وجود ندارد. به هر حال، برش یک سنگ قیمتی به ابعاد و قرینه‌های آن اشاره دارد. سنگ‌های قیمتی رنگی ارزشمند مانند الماس‌ها معمولاً لوح (table)، تاج (crown)، کمربند (girdle)، خیمه (pavilion) و انتهاء (culet) خواهند داشت.

برخلاف الماس‌ها، سایر سنگ‌های قیمتی یک برش هندسی ایده‌آل برای به حداکثر رساندن درخشندگی ندارند. برای سنگ‌های قیمتی یک برش با کیفیت بالا، کمترین لکه‌ها و آخال‌ها را آشکار می‌کند، عمده وزن سنگ را در زمان نصب آن در جواهر به نمایش می‌گذارد و بیشترین یکنواختی رنگ را نشان می‌دهد.

وقتی که برش "کم عمق" باشد ما می‌توانیم چیزی را ببینیم که آن را روزنه‌ای در یک سنگ قیمتی رنگی می‌نامیم. رنگ بدنه آب‌گونه است و باعث می‌شود نور از بدنه اصلی به بیرون تراوش کند. گسترش نامی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد وقتی که سنگ‌های قیمتی رنگی با خیمه بسیار عمیق تراشیده می‌شوند. این کار رنگ بدنه را تیره‌تر به نظر می‌رساند.

یک سنگ قیمتی با برش مناسب در تمام ابعاد خود قرینه است و متعادل ظاهر می‌شود و سطوح آن نور را در طول سطح به یکسان بازتاب می‌دهند که باعث درخشندگی مناسبی می‌شود. این موضوع با نگاه کردن به سطح بالایی سنگ و تعیین درصد بازگشت نور ارزیابی می‌شود.

برش سنگ بر روی عمق رنگ آن اثرگذار است، برش هر چه عمیق‌تر باشد، رنگ نیز عمیق‌تر خواهد بود. در یک سنگ قیمتی با بیشترین اشباع شده‌گی رنگ، یک برش کم عمق اجازه خواهد داد تا نور بیشتری نفوذ کند، در حالی که در یک سنگ قیمتی با اشباع شده‌گی کمتر، یک برش عمیق‌تر، می‌تواند زنده بودن آن را افزایش دهد.

       



:: برچسب‌ها: تعیین قیمت یک سنگ قیمتی,
نويسنده : كسري و کیان پدرو پسر